Mikkelsen liderem Rajdu Polski po pierwszym dniu!

Na trasach Warmii i Mazur trwa właśnie jubileuszowa 80. edycja Rajdu Polski, który po siedmiu latach wrócił do Rajdowych Mistrzostw Świata. Piątek upłynął nie tylko pod znakiem dobrej rywalizacji, ale i niestety oesów odwoływanych czy wstrzymywanych ze względu na łamanie zasad bezpieczeństwa przez kibiców. 

Rozgrywana na mazurskich szutrach runda zdobyła serca kierowców i pilotów ze względu na szybkie i malownicze trasy. Pierwszy raz najlepsze załogi świata ścigały się tu w 2009 roku, a następnie w latach 2014-2017. Teraz po siedmiu latach przerwy fani rajdów znów zobaczą czołowe załogi w tym razem w hybrydowych rajdówkach najwyższej klasy. Kierowcy pojawią się na dobrze znanych kibicom i kultowych wręcz próbach Wieliczki, Świętajno oraz najdłuższe w całym rajdzie, bo liczące blisko 30 km Stańczyki. Na próbie Olecko, 3,1 km od startu oesu zlokalizowana jest legendarna hopa Rosochackie.

Tegoroczna trasa składa się z 19 odcinków specjalnych o długości 303 km. Ściganie rozpoczęło się w czwartek od wieczornej próby na torze w Mikołajkach, oes specjalny padł łupem estończyka Ott Tanaka. Na liczącej 2,5 km trasie o sekundę wyprzedził Belga Thierry’ego Neuville’a (obaj Hyundai i20 N Rally1 Hybrid). Mikołaj Marczyk (Skoda Fabia RS) był 15. Tanak już w piątkowe przedpołudnie rozbił przód swojej rajdówki.

Ze względu na nie zachowywanie przez kibiców zasad bezpieczeństwa zostały odwołane dwa odcinki specjalne. Organizatorzy ostrzegają, że kolejne takie incydenty mogą zakończyć się odwołaniem całego Rajdu, a także w kolejnych latach może skutkować niepojawieniem się Rajdu Polski w kalendarzu RMŚ.

Przed wyjazdem na ORLEN 80. Rajd Polski koniecznie poznajcie i zapamiętajcie kilka zasad, które pomogą Wam bezpiecznie oglądać rywalizację najlepszych załóg na świecie, a organizatorom pomogą w sprawnym przeprowadzeniu imprezy.

  • Wyruszaj na odcinki na tyle wcześnie, by w strefie kibica być co najmniej 30 minut przed rozpoczęciem odcinka. Jeśli będziesz za późno, dotarcie do danego miejsca może nie być możliwe.
  • Nie wchodź na trasę rajdu, nie przechodź i nie przebiegaj przez drogę.
  • Nie podchodź zbyt blisko. Strefy kibica i miejsca, z których możesz oglądać rajdówki są wyznaczone tak blisko trasy, jak to możliwe. Pędzące samochody mogą rozrzucać luźny szuter i kamienie, więc odpowiedni dystans jest szczególnie ważny.
  • Stosuj się do poleceń służb porządkowych. Jeżeli służby porządkowe, a także jadące przed rajdówkami załogi samochodów organizatora, uznają że zachowanie kibiców uniemożliwia bezpieczne przeprowadzenie odcinka specjalnego, to próba może być opóźniona lub nawet odwołana.
  • Nie stawaj w miejscach niebezpiecznych, np. na zewnętrznych zakrętów, za hopami czy po długich prostych, a także poniżej poziomu drogi. Jeśli to możliwe – stań wyżej, wybierając oddalone skarpy czy pagórki. Będziesz miał lepszy (szerszy) widok na trasę, a dodatkowo – szybciej dostrzeżesz ewentualne zagrożenie. Uważaj na śliski grunt – np. błoto czy mokrą trawę.
  • Zabierasz dzieci czy psa? Nie pozostawiaj ich bez opieki przy trasie rajdu.
  • Nie rzucaj żadnych przedmiotów na drogę.
  • Nie korzystaj z drona nad obszarem rajdu. Przestrzeń powietrzna będzie zamknięta.
  • Pomyśl o innych – nie blokuj dojazdów, szczególnie dróg ewakuacyjnych i parkuj tak, by twój samochód nie przeszkadzał.

czytaj dalej...

udostępnij na:

REKLAMA

najnowsze