10 najważniejszych momentów w F1 w 2020

Tak oto dobiegł końca szalony rok 2020. Był to trudny rok dla wszystkich i trudny sezon w Formule 1. Mimo wszystko był to też piękny sezon, pełen wzruszających momentów i zwrotów akcji. W 2020 FIA i Liberty Media poniosły F1 na swoich barkach i wykonały wspaniałą pracę aby uratować ten rok w królowej sportów motorowych. Po raz ostatni rzućmy więc okiem na zakończony sezon. Oto 10 najważniejszych wydarzeń 2020 w Formule 1.

1.Testy przedsezonowe i forma Ferrari

Największe przetasowanie w stawce w 2020 to spadek Ferrari. Włoska stajnia z zespołu walczącego regularnie o zwycięstwa stała się ekipą środka stawki – i to definitywnie nie jedną z tych najsilniejszych. Bolidy drużyny z Maranello prezentowały się fatalnie już podczas lutowych testów w Barcelonie, jednak wtedy Mattia Binotto mówił że wcale nie wygląda to tak źle i gdy samochody wyjadą w końcu do walki o punkty Ferrari będzie miało dużo lepsze tempo. Tak się nie stało i właśnie to dało nam wiele ekscytujących walk o podia i w efekcie aż 13 różnych kierowców na „pudle” w sezonie 2020.

2. Odwołanie Grand Prix Australii

Kiedy pandemia koronawirusa już wybuchła na dobre, włodarze Formuły 1 nie zaprzestali swoich prób rozegrania wyścigu o Grand Prix Australii. Wszystko było w teorii gotowe – zespoły były na torze, a kibice czekali pod bramkami. Jednak jeden pozytywny test na obecność koronawirusa u pracownika McLarena zatrzymał kolorowy cyrk F1. Szefowie ekip zagłosowali i na kilka godzin przed startem treningu podjęto decyzję o odwołaniu weekendu wyścigowego. To była gigantyczna wpadka organizatorów – na szczęście wspaniała organizacja reszty sezonu przykryła ten błąd.

3. Projekt Pitlane

Zespoły, mające swoje siedziby w Wielkiej Brytanii odpowiedziały na prośbę brytyjskiego rządu o pomoc w walce z pandemią. Gdy w fabrykach nie zajmowano się pracami nad bolidami, członkowie zespołów poświęcili czas na walkę z koronawirusem. Godziny pracy zainwestowano w projektowanie respiratorów potrzebnych do ratowania pacjentów. Ekipa Mercedesa we współpracy z University College London stworzyła urządzenie, które zostały dopuszczone do masowej produkcji i znalazło się w szpitalach. Formuła 1 pokazała po raz kolejny że jest czymś więcej niż tylko rywalizacją bolidów.

4. Przełożenie zmian regulaminowych na rok 2022

Podczas lockdownu Formuła 1 nie spała. Oprócz pracy w fabrykach i pomocy szpitalom zespoły były zaangażowane w polityczne przepychanki. Zatwierdzono wprowadzenie limitów budżetowych, określono ich wysokość oraz zakres, który będą obejmować. Ze względu na kryzysową sytuację przesunięto również wprowadzenie nowych przepisów dotyczących budowy bolidów – zmiana regulacji została odłożona o rok. Zamrożono rozwój bolidów na sezon 2021 i wypracowano rozwiązania, które umożliwiły rozegranie wyścigów w 2020. Opóźnienie daty wdrożenia nowych przepisów technicznych to gigantyczna zmiisns – zobaczymy jej efekty na starcie sezonu 2022.

5. Vettel zamieniający Ferrari na Aston Martina

Informacja, że czterokrotny mistrz świata opuszcza Maranello raczej nie zaskoczyła wielu  osób. Czekaliśmy, aż to się stanie – widać było, że Niemiec nie czuje się już  w Ferrari dobrze. Finalnie odbyło się to w okropnej atmosferze. Nie było to przyjazne rozstanie jak w przypadku Carlosa Sainza i jego odejścia z McLarena. Rozejście Vettela i włoskiej ekipy przypominało rozwód pokłóconych małżonków, którzy od jakiegoś czasu bez przerwy się sprzeczają i nie mogą się doczekać, aż będą mieli spokój od siebie nawzajem. Gdy Sebastian przychodził do Ferrari w 2014 wszyscy liczyli, że razem uda im się zdobyć mistrzostwo świata. Nic z tego niestety nie wyszło – skończyło się na rozczarowaniu i zawodzie.
Vettel zdecydował się zamienić Maranello na Silverstone i dołączyć do obiecującego projektu Aston Martina. Ma tam być liderem ekipy – naturalnym przywódcą zespołu, ciągnącym ludzi do sukcesu. Ten transfer miał gigantyczne znaczenie dla całego rynku kierowców. Rozruszał ogromną karuzelę, w wyniku której do stawki powrócił Fernando Alonso, Sergio Perez trafił do Red Bulla a Sainz dołączył do Ferrari.

6. Wyścigi w Spielbergu

Rozegranie wyścigu – a nawet dwóch – na Red Bull Ringu było wspaniałym osiągnieciem włodarzy Formuły 1. Udało się zebrać zespoły, stworzyć regulacje i zorganizować testy na koronawirusa aby wystartować z sezonem 2020. Grand Prix Austrii było fenomenalnym wyścigiem i ogrzało wiele serc kibiców królowej sportów motorowych podczas trudnego czasu kwarantanny. Od dwóch weekendów w Spielbergu rozpoczął się szalony sprint do Abu Zabi – motosport na najwyższym poziomie wystartował i już się w 2020 nie zatrzymał, dając wiele radości i nadziei.

7. Podium w Grand Prix Włoch

Grand Prix Włoch na Monzy w 2020 na długo zapadnie nam w pamięć. Rywalizacja w „Świątyni prędkości” dała nam mnóstwo emocji. Wypadek Leclerca, kara dla Hamiltona, czerwona flaga, fatalny Bottas i Lewis przebijający się przez stawkę stworzyły wspaniały wyścig. Jako wisienka na torcie pogoń Sainza za Gaslym i celebracja na podium. Zdjęcia Pierra siedzącego na podium z niedowierzaniem wyryły się kibicom w pamięci. Kiedy Francuz zrobi dużą karierę i osiągnie wiele więcej, z pewnością będziemy wracać do tych wspomnień.

8. Wypadek Romaina Grosjeana w Bahrajnie

Ogromna kula ognia przy wyjeździe z trzeciego zakrętu w Bahrajnie to coś, co kibicom królowej sportów motorowych już zawsze będzie się kojarzyło z rokiem 2020. Grosjean cudem uciekł cało z tego wypadku. Ta sytuacja przypomniała nam, jak niebezpiecznym sportem jest Formuła 1. Francuz naprawdę mógł zginąć – na szczęście system halo uratował jego życie. Takie sytuacje zawsze dają do myślenia – mówili o tym sami kierowcy. Romain też podkreślał, że uświadomił sobie, jak ważna jest w jego życiu rodzina. Ten wypadek zmienił go na pewno, a kibicom przypomniał, jak odważni są zawodnicy w królowej sportów motorowych i ile ryzykują, wsiadając do bolidu Formuły 1.

9. Występ George Russella w Mercedesie

Fakt, że Russell wsiądzie do mistrzowskiej maszyny Mercedesa w Grand Prix Sakhiru postawił wiele pytań. Jednak sam występ 22-latka pozostawił nas z jeszcze większą liczbą niewiadomych, niż spowodował na początku. Brytyjczyk był realnie szybszy w wyścigu od Valtteriego Bottasa i bez problemu radził sobie z wszystkimi kierowcami na torze. To sprawia że zaczynamy się zastanawiać. Czy bolid Mercedesa jest aż tak dobry, że można wsiąść do niego z prawie zerowym przygotowaniem i wygrywać wyścigi? A może skala talentu Russella jest po prostu tak ogromna? Co stanie się z nim i Bottasem? To, jak zaprezentował się George, postawiło więcej znaków zapytania niż cokolwiek innego w tym roku. W politycznych walkach wewnątrz padoku Formuły 1 to wydarzenie może mieć potężne skutki.

10. Przygody Nikity Mazepina

Mazepin nie zdążył jeszcze nawet wystąpić w oficjalnej sesji w bolidzie Haasa, a już przysporzył swojej ekipie problemów. Rosjanin tuż po zakończeniu sezonu wplątał się w aferę ze względu na kontrowersyjne nagrania, wrzucone na instagrama. Zarówno drużyna młodego kierowcy jak i FIA udzielili mu ostrzeżeń za to zachowanie. Mówiło się nawet o ewentualnym wyrzuceniu 21-latka z zespołu, jednak Haas zdementował te plotki. Mazepin udowadniał już w przeszłości, że jest zdolny do robienia głupot zarówno na torze, jak i poza nim. Definitywnie będzie musiał się nauczyć panować nad sobą i przestrzegać przyjętych norm – inaczej jego przygoda w królowej sportów motorowych nie potrwa zbyt długo. Póki co Nikita pokazał na co go stać, a otoczenie wysłało mu jednoznaczne ostrzeżenie. Zobaczymy co będzie działo się dalej.

Autor: Adam Wojtowicz