Terminarz i transmisja
Kierowcy zobaczą zielone światło już w ten czwartek, 23 lutego o 8 rano. Mają zaledwie 6 sesji treningowych na torze Bahrain International Circuit przed rozpoczęciem sezonu 2023. Każdy dzień będzie podzielony na dwie części z przerwami na konferencje prasowe pomiędzy segmentami testów. Transmisje z wszystkich sesji będą dostępne w F1TV oraz w serwisie Viaplay, który posiada prawa do transmisji Formuły 1 w sezonie 2023.
Czwartek:
8:00 – 12:00 – poranna sesja
12:05 – konferencja prasowa kierowców
12:35 – konferencja prasowa szefów zespołów
13:00 – 17:00 – popołudniowa sesja
Piątek:
8:00 – 12:00 – poranna sesja
12:05 – konferencja prasowa kierowców
12:35 – konferencja prasowa szefów zespołów
13:00 – 17:00 – popołudniowa sesja
Sobota:
8:00 – 12:00 – poranna sesja
12:05 – konferencja prasowa kierowców
12:35 – konferencja prasowa szefów zespołów
13:00 – 17:00 – popołudniowa sesja
Nowinki techniczne
Sezon 2023 nie przyniesie kolejnej rewolucji w bolidach, ale już podczas prezentacji można było zaobserwować pewne zmiany w specyfikacji bolidów, szczególnie w kontekście zawieszenia, podłogi oraz sekcji bocznych. Mercedes rozwinął swoją koncepcję bolidu bez siedepodów, a sam Toto Wolf przyznał, że nie uważają, aby ta koncepcja była powodem problemów z początku sezonu 2022 i chcą iść dalej w tym kierunku. Ich konstrukcja będzie jednak różniła się od tej zaprezentowanej na nowym W14.
Podczas testów warto będzie zwrócić uwagę na to jak bolidy radzą sobie na prostych – efekt podbijania był głównym tematem rozmów przedsezonowych rok temu, jednakże liczne zmiany w trakcie sezonu zdawały się wyeliminować ten problem. Waga bolidów również odegra dużą rolę, ponieważ większość zespołów w pogoni za odciążeniem swoich maszyn postanowiła zrezygnować z części malowania zostawiając czarne włókno węglowe jako element zewnętrzny bolidu. Dużą przewagę w tej kwestii zdaje się mieć Alpine, które według ich dyrektora technicznego, Matta Harmana osiągnęło wagę poniżej wagi minimalnej, dzięki czemu będą mogli dodać balast w celu optymalizacji sterowności bolidu. Więcej o bolidzie Alpine można przeczytać tutaj.
Roszady w zespołach
W nadchodzącym sezonie zobaczymy aż trzech nowych kierowców. Oscara Piastriego zastępuje w McLarenie Daniel Ricciardo, który po czterech sezonach wraca do rodziny Red Bulla w roli trzeciego kierowcy. W Williamsie w miejsce Nicolasa Latifiego pojawił się Logan Sergeant, Amerykanin, który w sezonie 2022 ukończył swój debiutancki sezon Formuły 2 tuż za podium. Ostatnim z nowych kierowców będzie Nyck De Vries, który po wygraniu w Formule 2 w sezonie 2019, przerzucił się na Formułę E, w której spędził 3 sezony, a teraz zasili szeregi Alpha Tauri. Pomimo debiutanckiego sezonu, De Vries miał już okazję sprawdzić się w wyścigu w zeszłym sezonie. Zastąpił Alexa Albona w barwach Williamsa podczas Grand Prix Włoch, w którym zajął 9. miejsce i zaimponował wszystkich swoją jazdą i tempem wyścigowym.
Oprócz nowych kierowców do stałej stawki powraca Nico Hulkenberg, który reprezentować będzie barwy Haasa. Amerykański zespół zakończył współpracę z Mickiem Schumacherem po sezonie 2022 i zdecydował się na kogoś bardziej doświadczonego. Fernando Alonso, najbardziej doświadczony kierowca w stawce przeszedł w miejsce odchodzącego na emeryturę Sebastiana Vettela do zespołu Aston Martin, a w jego miejsce do Alpine dołączył Pierre Gasly.
Which rookie will shine the brightest in 2023? ✨#F1 pic.twitter.com/TDn0iAuDlD
— Formula 1 (@F1) February 18, 2023
Ogromny pech Lance’a Strolla
Aston Martin za pomocą mediów społecznościowych poinformował w poniedziałek, że Lance Stroll nie weźmie udziału w przedsezonowych testach w Bahrajnie z powodu kontuzji, której doznał podczas treningu na rowerze.
Kanadyjczyk przygotowywał się do sezonu w Hiszpanii, gdzie podczas jednego z przygotowań kondycyjnych na rowerze uległ drobnemu wypadkowi, których skutkiem jest brak możliwości wzięcia udziału w zimowych testach. We wtorek zespół podał do informacji, że Kanadyjczyk zostanie zastąpiony w testach przez Felipe Drugovicha – trzeciego kierowcę zespołu Aston Martin, który w sezonie 2022 zajął pierwsze miejsce w Formule 2 wygrywając w 5 wyścigach oraz stając na podium w sumie 11 razy.
Na ten moment nie wiadomo jeszcze, jak poważna jest kontuzja Strolla i czy kierowca będzie w stanie wziąć udział w pierwszym weekendzie sezonu, który odbędzie się już w dniach 3-5 marca.
Jan Kawecki