Po 21 wyścigach, sezon Formuły 1 dobiega końca i został jeden weekend wyścigowy, rozgrywany na torze Yas Marina w Abu Dhabi. O ile znamy kto zajmie P1, P2 oraz P3 na koniec sezonu, to walka o czwarte miejsce wśród kierowców zapowiada się niezwykle interesująco. Wszystko rozegra się pomiędzy Charlesem Leclerciem, Fernando Alonso, Carlosem Sainzem oraz Lando Norrisem.
W klasyfikacji konstruktorów, sytuacja również jest ciekawa. Red Bull zdeklasował wszystkich swoich rywali, jednak kwestia drugiego miejsca jest wciąż otwarta. Na ten moment jest to Mercedes, ale Ferrari traci tylko cztery punkty. Po weekendzie w Las Vegas, Carlos Sainz krytycznie odniósł się do postawy “fair play”, a raczej jej braku, w obozie Mercedesa. W związku z luźną pokrywą studzienki, bolid Sainza został uszkodzony, co wiązało się z potrzebą wymiany jednostki napędowej i karą przesunięcia na starcie. Toto Wolff sprzeciwił się podważeniu kary. Sainz po wyścigu przyznał, że cieszy się że przyjechał przed Mercedesami i tymi, którzy krzyczeli żeby go karać, a w ostatnim wyścigu będzie chciał wyprzedzić Mercedesa.
Zarówno Aston Martin jak i Mclaren mają szansę na zdobycie 4 miejsca w klasyfikacji konstruktorów. Fatalny weekend w wykonaniu drużyny z Woking pozwolił Astonowi zbliżyć się na 11 punktów, jednak bardzo ciężko będzie odrobić taką stratę, zwłaszcza biorąc pod uwagę wcześniejszą formę McLarena.
Również zespoły z miejsc 7-10 wciąż mogą się zamienić miejscami. W najlepszej sytuacji obecnie jest Williams, który z 28 punktami ma aż 7 zapasu nad Alphą Tauri (21), 12 nad Alfą Romeo (16) i 16 nad Haasem (12). Różnice nie wydają się duże, jednak ciężko się spodziewać, aby ekipy które w 22 wyścigach zdobyły tak mało punktów, nagle ukończyły w czołówce i przywiozły dwucyfrowe zdobycze.
Grand Prix Abu Dhabi będzie również ostatnim wyścigiem dla Alfy Romeo. Włoska marka ogłosiła zakończenie współpracy ze szwajcarskim zespołem, który od przyszłego roku będzie nazywał się Sauber. Jest to pierwszy krok do wejścia do sportu Audi w 2026 roku, jednak na ten moment nie znamy zbyt wielu szczegółów.
Żaden z kierowców nie zapowiedział końca kariery, a większość stawki ma już podpisane kontrakty na przyszły rok. Największym znakiem zapytania jest przyszłość Logana Sargeanta, który przez słabą formę oraz liczne wypadki, nie dawał zbyt wielu argumentów za przedłużeniem kontraktu, jednak najprawdopodobniej będzie on kontynuował swoją karierę w Williamsie.
Pomimo wielu emocjonujących zakończeń sezonu, Yas Marina circuit nie należy do najbardziej ekscytujących torów, wyprzedzanie możliwe jest prawie wyłącznie na dwóch długich prostych na dojazdach do 5 oraz 7 zakrętu, a pozostała część toru to kręta i wolna sekcja. Pomimo braku emocji na torze, otoczka zakończenia sezonu prawie zawsze dostarcza wielu wrażeń, a sceneria jest niesamowita. Wyścig rozpoczyna się za dnia przy promieniach słonecznych, a kończy po zachodzie słońca przy sztucznym oświetleniu, w którym bolidy lśnią i wyglądają najlepiej. Możemy spodziewać się wielu emocjonujących pożegnań, podziękowań, oraz bączków i palenia gumy w wykonaniu kierowców.
Harmonogram weekendu:
Piątek:
10:30-11:30 FP1
14:00-15:00 FP2
Sobota
11:30-12:30 – FP3
15:00 – Kwalifikacje
Niedziela
14:00 – Wyścig
Na komentarz radiowy zapraszamy Państwa do Radia Gol 2 w Niedzielę, od godziny 14:00. Skład komentatorski zostanie podany w ciągu najbliższych dni
Jan Kawecki