W ten weekend zespoły Formuły 1 wyruszą do rywalizacji w kampanii 2022. Przed nami wyjątkowy, historyczny i fascynujący sezon, który zapowiada się fantastycznie.

W ten weekend nowe bolidy czeka pierwszy prawdziwy test. Ekipy przestaną chować rozwiązania i ukrywać potencjał swoich maszyn, a silniki zostaną w pełni odkręcone. W niedzielę przekonamy się, czy wprowadzone regulacje rzeczywiście przyniosą lepsze ściganie. Samochody mają być lepiej przystosowane do jazdy w brudnym powietrzu, jednak cięższe i nieco wolniejsze. W testach czasy w Bahrajnie były jednak tylko nieco odrobinkę gorsze niż najlepsze z poprzedniego sezonu, co pokazuje, że zespoły wykonały fantastyczną pracę.

Czego możemy się spodziewać po konkretnych stajniach w Sakhirze? Ciężko powiedzieć. W testach na wyniki wpływ ma wiele czynników, które czytelne są tylko dla zespołów, więc wydawanie osądów jest ryzykowne. Wydaje się, że wielka trójka – Red Bull, Mercedes i Ferrari – nie powinna zawieść i to szósta zawodników z tych teamów będzie walczyć o podium.

„Czerwone Byki” w testach pokazały przede wszystkim dużą powtarzalność. Po kłopotach w Barcelonie w drugiej turze obyło się bez większych przygód. Ostatniego dnia Max Verstappen wykręcił fantastyczny czas, ale jak to z testami bywa, taka popisowa próba nie znaczy wiele. O konstrukcji Mercedesa było wiele dyskusji ze względu na brak sidepodów i bardzo oryginalne podejście do projektu. „Srebrne strzały” chowają się oczywiście za licznymi deklaracjami o dobrej dyspozycji rywali, jednak w ten weekend wszyscy zobaczą, co każdy ma do dyspozycji. Ferrari natomiast prawdopodobnie nie pokazało na testach wiele, a i tak wyglądało bardzo solidnie. Wszystko zapowiada więc, że ekipa z Maranello na dobre wróci w tym roku do czołówki.

fot. LAT Images / Mercedes AMG Petronas Formula 1 Team

W kwestii reszty stawki zadanie jest jeszcze trudniejsze. Oczekiwania wobec McLarena były wysokie, ale po dużych problemach i braku Daniela Ricciardo na testach jego forma może okazać się nienajlepsza. Wielką zagadką jest Haas, jak również AlphaTauri, co do którego są mieszane odczucia. Co ciekawe, zarówno Mark Hughes jak i SkySports po analizie długich przejazdów z Bahrajnu spodziewają się, że Williams będzie najsłabszą z ekip na początku kampanii. To z pewnością może martwić fanów ekipy z Grove, którzy nie życzą sobie kolejnych sezonów przypominających ostatnie lata.

Nowe bolidy są trudniejsze w prowadzeniu, a także pozostają zagadką dla zespołów i zawodników, szczególnie na początku pracy z konstrukcjami. Po zmianach w regulaminie, więcej ma zależeć od kierowców, przed którymi większe wyzwanie na torze. Wiele emocji mogą dostarczyć walki między zespołowymi partnerami, podczas gdy nowe warunki pracy jednym kierowcom mogą ułatwić zadanie, a umiejętności innych poważnie przetestować. W nowej erze hierarchia zawodników może ulec zmianie. Przy tak dużej rewolucji wszyscy kibice czekają, żeby przekonać się, jak poradzą sobie z nimi ich ulubieńcy.

W Bahrajnie problemy z nowymi bolidami mogą mieć przede wszystkim dwaj zawodnicy. Kevin Magnussen na testach miał pierwszy kontakt z autem Haasa. Duńczyk dopiero co wrócił do ekipy, zastępując Nikitę Mazepina, tak więc nie uczestniczył w procesie tworzenia konstrukcji i nie znam jej od podszewki, jak pozostali, w tym jego partner – Mick Schumacher. Nico Hulkenberg, który pojawi się w kokpicie w miejsce chorego Sebastiana Vettela, jako kierowca rezerwowy testował oczywiście samochód w symulatorze, ale w piątkowych treningach czekają go pierwsze jazdy w realnej maszynie.

Tor Sakhir będzie też ostatecznym sprawdzianem w kwestii porpoisingu. Zjawisko, który pojawiło się w tym roku wraz z powrotem do efektu przypowierzchniowego w konstrukcjach, męczył zespoły przez całe testy. W Bahrajnie prosta między zakrętami 13 i 14, na której nie można używać DRSu, jest jednym, z najbardziej problematycznych w tej kwestii miejsc w całym kalendarzu. Jeśli któryś z zespołów pomyli się w obliczeniach i nie wyeliminuje porpoisingu, może to być dla niego tragiczne w skutkach.

Aby być w pełni gotowym na rozpoczynający się sezon Formuły 1, polecamy sięgnąć przez świeżo wydany przez naszą redakcję we współpracy z gośćmi Przewodnik Kibica F1 Radia GOL. Po więcej informacji zapraszamy na naszą stronę na Facebooku!

Harmonogram Grand Prix Bahrajnu 2022:

Piątek:
1. trening – 13:00-14:00
2. trening – 16:00-17:00

Sobota:
3. trening – 13:00-14:00
Kwalifikacje – 16:00

Niedziela:
Wyścig – 16:00

UDOSTĘPNIJ
Adam Franciszek Wojtowicz
"Bo czasem wygrywasz, a czasem się uczysz"